Så tog vi endnu engang ind til Christiansborg og fik foretræde i transportudvalget for at høre, hvor alle de penge, der var sat af til en støjpulje under den tidligere regering, pludselig var blevet af? Og hvordan fremtiden ser ud for vores støjramte områder, der havde fået førsteprioritet i det tidligere lovforslag, men som nu er skrottet.
Vi mødte større lydhørhed og forståelse for, at vi føler os svigtet. Vi blev også bekræftet i, at de forstår, hvilke konsekvenser det har for os, at bo i så støjbelastet et område.
Der er ingen tvivl om, at politikerne i udvalget vil kæmpe for, at der vil blive sat flere penge af til den kommende støjpulje, men det varer nok nogle år.
Vi synes ikke, vi kan vente meget længere, efter syv års forsøge på at råbe de ansvarlige myndigheder op.
Vi vedlægger det oplæg, vi havde med til mødet, og som burde få enhver ansvarlig trafik-politiker til at få røde ører.
Her er en tidsliste over vores kamp mod trafikstøjen
Tidslinje (ikke alle aktiviteter medtaget)
Jan 2014: Deputation /foretræde for trafikudvalget
Feb 2015: Besøg af Transportminister Magnus Heuniche
Apr 2016: Deputation /foretræde for trafikudvalget
Maj 2016: Gate21 Støjkonference Landstingssalen
Feb 2017: Besøg af formand for Miljø & Trafikudvalget Jens Mandrup
Nov 2018: Valg i Privaten: Morten Bødskov, Karen Elleman, Rasmus Jarlov
Jan 2019: Besøg af Morten Bødskov
Mar 2020: Besøg af Transportminister Benny Engelbrecht
Note: – Yderligere brevveksling med Transportministeren
Vallensbæk kommune har haft yderligere besøg
Stadigvæk gældende fakta
Støj har ingen politiske farver og rammer alle
En overset dræber i vores hverdag
Støj påvirker fortsat folkesundhed på samme måde som rygning
Ifølge WHO dræbes flere af støj i Danmark end i trafikken
Ifølge Kræftens bekæmpelse og Århus Universitet opstår der 1.400 nye tilfælde af
diabetes som følge af vejstøj
For hver 10db stigning øges risiko for blodprop i hjertet 12%, i hjernen 14%,
brystkræft 23%, tyktarmskræft 18%- Synspunkter til Transportudvalget
- Vi kan ikke forstå, at flertals lovforslaget om støjpulje i infrastruktur planen ikke er medtaget af den nye regering
Vi kan ikke forstå hvis der nu skal startes forfra, når embedsværket allerede har arbejdet med prioritering i den forrige plan
Vi er frustreret over den totale negligering af Vestegnen, hvor 60% af boligerne er ramt af vej-støj,og som var tilgodeset som første prioritet i forrige infrastrukturplan. - 15% af boligerne på landsplan er plaget af støj mod 60% på Vestegnen
- Vi føler os i den grad svigtet af regeringen og vejdirektoratet der gang på gang har andre prioriteter end at gøre noget for de støjplaget borgere i Vallensbæk..
Vi bor ved Danmarks mest trafikeret og støjplaget motorvejsforgrening
Staten, der ejer motorvejene, overtræder egne støjgrænser